close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

"עשה שם בראשנה"

הרב שמעון פרץג אדר, תשפא15/02/2021
פרק יה מתוך הספר רשפי דת א
<< לפרק הקודם
 - 
לפרק הבא >>

פרק יה מתוך הספר רשפי דת א

תגיות:

"עשה שם בראשנה"

"וילך למסעיו... עד המקום אשר היה שם אהלה בתחלה בין בית אל ובין העי. אל מקום המזבח אשר עשה שם בראשנה, ויקרא שם אברם בשם ה'" (יג,ד).

וזו לשון רש"י

- "אשר עשה שם בראשונה ויקרא שם - ואשר קרא שם אברם בשם ה', וגם יש לומר ויקרא שם עכשיו בשם ה'".

נלע"ד בעזה"י שרש"י בדבריו בא לענות על השאלה הבאה: משמע מטעם האתנחתא שמופיע מתחת למילה "בראשנה" שהמשפט מחולק לשני חלקים: חלק א' - אברהם חוזר אל מקום המזבח הראשון אשר עשה; חלק ב' - לאחר שאברהם חזר לאותו מקום הוא קרא בו בשם ה'.

וקשה על הבנה זו, הרי אין זה המזבח הראשון אשר אברהם עשה, שהרי המזבח הראשון הוא בשכם, באלון מורה, כמו שכתוב לעיל "ויעבר אברם בארץ עד מקום שכם עד אלון מורה... ויבן שם מזבח לה' הנראה אליו" (יב,ו-ז), ורק אחר כך כתוב "ויעתק משם ההרה... ויט אהלה בית אל מים והעי מקדם ויבן שם מזבח לה' ויקרא בשם ה'" (יב,ח), ואם כן, מהו הסבר הפסוק?

על קושיה זו ענה רש"י בהסברו, וכוונת הפסוק היא, שאברהם חזר אל המקום אשר הוא עשה בו לראשונה שני דברים: א. בנה מזבח לה'; ב. קרא בשם ה'. כלומר, הפסוק הוא תאור מקום, שמסביר לנו באיזה מזבח מדובר, במזבח שנעשו בו שני הדברים האלה, ומקום זה הוא בין בית אל ובין העי – לעומת המזבח באלון מורה אשר אברהם לא קרא בו בשם ה'. לפי הסבר זה, המילה "בראשנה" מדברת על שני חלקי הפסוק, גם על בנית המזבח וגם על הקריאה בשם ה'.

נלע"ד בעזה"י שבדברי רש"י "וגם יש לומר" אין הוא מתכוון לפרוש אחר, שאם כן היה צריך לכתוב "ויש אומרים" או "ועוד יש לומר", ולא היה משתמש במילה "וגם" (הערת ידידי ר' יובל סייג הי"ו). כמו כן, היה קשה על הפרוש השני הקושיא שהקשנו בתחילת דברנו. כוונת רש"י היא, שלמילים בפסוק "ויקרא שם אברם בשם ה'" יש משמעות נוספת על תאור מקום, והיא, שעכשיו אברהם קורא שם בשם ה', ולמד זאת מהאתנחתא שמופיעה מתחת למילה "בראשנה", שהיא מחלקת את הפסוק לשני חלקים, לומר לך, שגם עכשיו אברהם קורא שם בשם ה'.

דהיינו, מתוך הקשר הפסוקים נובעת ההבנה הראשונה, ומתוך טעם האתנחתא נובעת ההבנה השניה, ושתיהן נכונות.
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה